close

Przy głównej ulicy Prymasa Wyszyńskiego 226 (naprzeciw nowej szkoły), na posesji Grzegorza Tyrlika, w dawnym placu Gluzów, stoi drewniany krzyż. 

Historia

O okolicznościach wzniesienia krzyża dowiadujemy się jedynie z przekazów ustnych i niewielkiej wzmianki Władysława Skowrona z 1977 r. Świątki Cisieckie. Autor tej ilustrowanej broszury napisał: W roku 1910 Agnieszka Stańco wybudowała krzyż u Tyrlika koło kuźni. Przyczyną wybudowania tego krzyża był sen, w którym widziała jaśniejący krzyż. Opiekę nad tym krzyżem ma Tyrlik Aniela. Zatem, jak widać, okoliczności wzniesienia tego krzyża były bardziej pobożnościowe aniżeli wynikające z konkretnych wydarzeń rodzinnych bądź historycznych zawirowań. 

Od wielu już lat pieczę nad Bożą Męką sprawują Ewa Tetłak i Grzegorz Tyrlik. 

Opis architektoniczny 

Postument ma wysokość kilku metrów. Stoi w otoczeniu ozdobnych krzewów z obu stron. Jest to klasyczny krzyż łaciński z figurą  ukrzyżowanego Syna Bożego. Drewniana rzeźba Chrystusa nakryta jest dwuspadowym daszkiem i osłonięta od tyłu drewnianą kurtyną. Nad figurą Zbawiciela umieszczony jest titulus z inskrypcją po łacinie: Jezus Nazarenus Rex Judeorum. Krzyż otoczony jest drewnianym płotkiem, wydzielonym z ogrodu, aby można było do niego dojść także z ulicy. 

Kult Jezusa Zmartwychwstałego


Dla chrześcijan zmartwychwstanie Jezusa jest naczelnym dogmatem wiary. Chrześcijanie czczą to wydarzenie w największym swoim dorocznym święcie, jakim jest Wielkanoc. 

Cztery ewangelie mówią, że Jezus wielokrotnie powtarzał, że powstanie z martwych. Jego uczniowie powinni więc być przygotowani, a jednak nie spodziewali się. Nie wierzyli, nie rozumieli i zostali zaskoczeni.

– Nie jest łatwo mówić o zmartwychwstaniu. Ciężkie to było również dla uczniów Jezusa – mówił ks. Michał Bednarz, biblista, przewodnik po Ziemi Świętej w audycji „Zmartwychwstanie według ewangelistów”. – Dowodem dla uczniów był najpierw pusty grób, ale nie do końca przekonywujący, bo wiemy z ewangelii św. Mateusza, że mógł ktoś wykraść ciało Jezusa. Taka też była pierwsza reakcja kobiet, które przyszły do grobu.

Posłuchaj audycji i dowiedz się, na czym polegają różnice w opisie czterech ewangelistów dotyczące zmartwychwstania Jezusa.

– Każdy z ewangelistów stawiał sobie inny cel. Na przykład dla świętego Jana najważniejszą rzeczą jest wiara. Wiara nie zawsze ma dowody. I Jan tę myśl od początku do końca doprowadza – Jezus przyszedł i oczekuje wiary – wyjaśniał ks. Bednarz. – Święty Mateusz kładzie nacisk na uwielbienie Jezusa, na to, że Chrystus, który przeszedł przez śmierć i ją zwyciężył, jest uwielbiony.

Wszyscy ewangeliści piszą, że Jezus po zmartwychwstaniu objawił się różnym osobom. – Jezus zrobił to po to, żeby ich przekonać, że to prawda – wyjaśniał ks. Bednarz.

Posłuchaj rozmowy ks. Michała Bednarza z Krzysztofem Drwalem.

Opracowanie i zdjęcia: Jacek Biłko

Źródła:

W. Skowron, Świątki Cisieckie…, Cisiec 1977.

W. Ficoń, Historia krzyżami i kapliczkami znaczona, Węgierska Górka 2010.

W. Zalewski, Święci na każdy dzień. Wydanie uzupełnione, wyd. salezjańskie, Warszawa 2001.

Internet:

https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/1103006,wielkanoc-wiara-i-zmartwychwstanie